Image Flicker در تلویزیون

Image Flicker در تلویزیون | سوسو زدن تصویر

Image Flicker در تلویزیون

ما در این مطلب از سلام‌ بابا قصد داریم تا مفهوم Image Flicker یا سوسو زدن و یا چشمک زدن تصویر تلویزیون را برای شما شرح دهیم و همچنین توضیحاتی در مورد تاثیر آن در تصویر تلویزیون و کیفیت تصویر را به شما ارائه می‌دهیم که امیدواریم مفید واقع شود.

Image Flicker به چه معنی است؟

وجود روشنایی قابل توجه روی نقاطی از صفحه نمایش در هنگام پخش محتوا مثل فیلم سوسو زدن تصویر می‌گویند. Image Flicker به معنی تغییرات خیلی سریع در میزان شدت روشنایی است که بسته به فرکانس آن ممکن است به صورت بصری قابل تشخیص باشد یا نباشد. در موارد استثنایی Image Flicker تا فرکانس تقریبی 80 هرتز توسط چشم انسان قابل شناسایی است و این فرکانس اصطلاحاً فرکانس ترکیب نامیده می‌شود. Flicker قابل درک توسط چشم انسان، می‌تواند برای بیننده یک تجربه ناراحت کننده را به وجود بیاورد.

Image Flicker چه زمانی اهمیت دارد؟

در کل این مساله همیشه اهمیت دارد اما زمانی که در حال تماشای حرکات سریع مثل (برنامه‌های ورزشی و بازی‌های ویدیویی) و یا استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر هستید، این مساله اهمیت بیشتری دارد.

سوسو زدن تصویر زمانی مشاهده می‌شود که هر فریم فقط برای یک زمان کوتاه و با فریم‌های سیاه و سفید در بین تصویر نمایش داده می‌شود. وجود Image flicker (چشمک زدن تصویر) یا عدم وجود آن در تصویر را می‌توان از روی وضوح و سرعت نمایش تصویر تشخیص داد .فقدان سوسو زدن تصویر می‌تواند به خاطر دنبال کردن اجسام متحرک باشد که این می‌تواند مساله مهمی برای ورزش و بازی‌های ویدئویی باشد. این می‌تواند یکی از دلایل motion blur (تاری حرکت)، همراه با زمان پاسخ‌دهی باشد.

اهمیت Image Flicker >> چشمک زدن تصویر

برخی از تلویزیون‌ها از نور سوسو استفاده می‌کنند تا روشنایی تصاویر را با سرعت پیکسل یا نور پس‌زمینه روشن یا خاموش کنند. این باعث می‌شود حرکت به علت تکثیر پس از جابجایی اشیاء کمتر صاف باشد. برخی از افرادی که به این تجربه حساس هستند ناراحت هستند و یک تلویزیون با خروجی نور مداوم را ترجیح می‌دهند.

اکثر مردم به Image Flicker (سوسو زدن) حساس نیستند و می‌توانند از آن برای کمک به بهبود وضوح حرکات سریع مثل تصاویر نشان داده شده در زیر استفاده کنند. این امر می‌تواند برای ورزش و بازی‌های ویدئویی به خاطر وجود حرکات سریع در آن‌ها مفید باشد. با فیلم‌ها و تلویزیون‌های معمولی، نرخ فریم پایین و سرعت شاتر آهسته دوربین به این معنی است که ویدئو اغلب شامل میزان قابل توجهی از تاری بصری است، که نمی‌تواند از طریق سوسو زدن بهبود یابد.

Image Flicker

هر دو تصویر بالا از تلویزیون سونی X7500D است. شما می‌توانید ببینید که تصویر با سوسو زدن به دلیل نور پس زمینه خاموش به طور قابل توجهی تیره‌تر است. مقدار Image Flicker (سوسو زدن) که برای یک فرد قابل قبول خواهد بود، ذهنی است و برخی افراد نسبت به دیگران بسیار حساس‌تر هستند.

ایجاد فریم های سیاه BLACK FRAME INSERTION

ایجاد فریم‌های سیاه به چه معنی است؟ گزینه‌ای برای چرخش صفحه بین فریم‌ها.

این مورد چه زمانی اهمیت دارد؟ فلیکر در هنگام مشاهده محتوای 60 فریم در ثانیه مثل (ورزش، بازی های ویدئویی) برای کاهش تاری مفید است.

برای تست ورودی فریم سیاه، تلویزیون باید گزینه‌ای برای معرفی فریم‌های سیاه بیشتر به یک منبع 60 فریم در ثانیه داشته باشد. تلویزیون که در هنگام استفاده از تنظیمات کالیبراسیون ما سوسو نمی‌زند، حتی زمانی که نور پس زمینه کم است، نیاز به یک گزینه برای اضافه کردن سوسو زدن به تصویب این آزمون است. برای داشتن Image Flicker سوسو زدن، تلویزیون باید بتواند این فرکانس نور پس زمینه را کاهش دهد. این در اسیلوسکوپ (تست نوردهی بک لایت) نور پس زمینه به عنوان یک تغییر در الگو قابل مشاهده است.

Image Flicker

فرکانس ورودی فریم های سیاه

معنی: کمترین فرکانس ممکن از الگوی نوردهی یا سوسو زدن

این مورد چه زمانی اهمیت دارد؟ تاری ردیابی چشم را کاهش می‌دهد در زمان تماشای ورزش و بازی‌های ویدئویی.

فرکانس ورودی سیاه و سفید پایین‌ترین فرکانس سوسو زدن ممکن در تلویزیون برای یک ورودی 60Hz است. فرکانس‌های ورودی سیاه و سفید یک موج قوی‌تر و قابل انعطاف‌تر نشان می‌دهد که کمک می‌کند تا تاری حرکت قابل مشاهده کاهش یابد. تلویزیون‌های با بهترین عملکرد می‌توانند فرکانس سوسو زدن را با سرعت مشابه با منبع اصلی مطابقت دهند.

Image Flicker

حالت BFI در حالت بازی GAME MODE

معنی: هنگامی که بازی در بهترین حالت تنظیمات قرار دارد، گزینه‌ای برای قرار دادن فریم‌های سیاه محسوب می‌شود.

این مورد چه زمانی اهمیت دارد؟ در هنگام مشاهده کاهش تاری قابل مشاهده برای چشم در بازی‌های ویدئویی

در بعضی از تلویزیون‌ها، در حالت‌های با تاخیر ورودی کم که برای گیمینگ بهترین هستند، فریم‌های سیاه را غیرفعال می‌کند و این ویژگی می‌تواند برای کاهش تاری قابل مشاهده با چشم در بازی‌های ویدیویی مفید باشد و بنابراین ما آزمایش کردیم که آیا این ویژگی قابل فعال کردن هست یا خیر.

چگونه بهترین نتایج را بدست آوریم؟

بعضی از تلویزیون‌ها وجود دارند که به شما امکان می‌دهد تا میزان سوسو زدن را با یک دکمه تنظیم کنید. اما بقیه دارای مقادیر از پیش تعیین شده برای انتخاب در آن حدود، و یا یک گزینه واحد برای افزایش مقدار سوسو زدن را دارا هستند. برای حداقل تاری حرکت، تنظیم حداکثر فلیکر را انتخاب کنید. اگر شما یک تصویر صاف تر را با تاری بیشتری ترجیح می‌دهید، سپس ویژگی BFI را غیرفعال کنید.

برای اکثر تلویزیون‌هایی که فلیکر تصویر را پشتیبانی می‌کنند، تنظیمات زیر را تنظیم کنید:

سامسونگ: به قسمت Menu منو بروید > Picture (تصویر) > به Picture Options بروید (گزینه های تصویر)، تنظیم “خودکار حرکت پلاس” را به Custom (سفارشی) و انتخاب کنید گزینه “Clear Motion LED”.

سونی: به Menu منو بروید > Picture adjustments (تنظیمات تصویر) > Advanced settings تنظیمات پیشرفته > به Motion حرکت بروید، ‘Motionflow’ را فعال کنید و Clearness را انتخاب کنید. در برخی از تلویزیون سونی این گزینه در مکان دیگری قرار دارد. به منو Menu بروید > تصویر Picture > تنظیمات پیشرفته بروید و “LED Motion Mode” را تنظیم کنید.

کاهش نور پس زمینه بر روی تلویزیون‌هایی که از نوردهی PWM استفاده می‌کنند، میزان نوردهی را افزایش می‌دهد، به عنوان نور پس زمینه زمان بیشتری را صرف می‌کند تا نوردهی متوسط ​​را کاهش دهد. افزایش “نور پس زمینه” اغلب میزان سوسو زدن را کاهش می‌دهد.

رفع سریع Flickering یا سوسو زدن 

برای رفع سریع و به موقع سوسو زدن تلویزیون باید این اقدامات را انجام داد:

1- تلویزیون را خاموش کنید و سپس دوباره روشن نمایید تا تلویزیون مجدداً تنظیم شود.

2- برای تنظیم مجدد، تلویزیون را از POWER OUTLET به مدت 5 دقیقه جدا کنید.

3- اتصالات کابل‌های تلویزیون را بررسی کنید.

4- غیرفعال کردن ویژگی‌های ENERGY EFFICIENT در TV MENU.

5- بررسی کنید که آیا یک COMPONENT اشتباه در تلویزیون وصل شده است یا خیر.

6- منبع ورودی را تغییر دهید تا ببینید تلویزیون با یک قطعه همراه است یا خیر.

Image Flicker در تلویزیون

تنظیمات مربوطه

نرخ فریم منبع نیز تأثیر قابل توجهی در میزان تاری دید دارد. هنگامی که یک فریم برای زمان بیشتری نمایش داده می‌شود، میزان تاری از حرکت گذشته چشم افزایش می‌یابد. هنگامی که یک فریم برای زمان بیشتری نمایش داده می‌شود، میزان تاری از حرکت گذشته چشم در حال افزایش است.

تنظیم میزان نور پس زمینه برخی از تلویزیون‌ها به دلیل ضعف PWM، فلیکر تصویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این تلویزیون‌ها نور پس زمینه را کاهش می‌دهد تا روشن‌ترین تصاویر را تولید کند و افزایش نور پس زمینه باعث حرکت بیشتر خواهد شد.

نتیجه 

فریم‌هایی که بر روی یک تلویزیون برای مدت زمان طولانی نمایش داده می‌شوند به لطف تصویر پیوسته، صافی حرکت را افزایش می‌دهد، اما همچنین باعث می‌شود حرکت به دلیل تاری دید ردیابی شود. این می‌تواند برای طرفداران ورزش و یا بازیگران آزار دهنده باشد، بنابراین برخی از تلویزیون‌ها گزینه‌ای دارند برای وارد کردن فریم‌های سیاه که وضوح حرکت را افزایش می‌دهد. برای به دست آوردن بهترین نتایج از تلویزیون خود، تنظیم نور پس زمینه را بسته به اولویت و نوع محتوای خود تنظیم کنید.

منبع : rtings.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

5 نظر

  1. مهدی مرادی

    سلام من تلویزیونم الجی سری 7 عه ببخشید در شبکه های ایرانی سوسو میزنه ولی در فیلم فورکی هرگز بفرمایید که مشکل از شبکه هایه یا از تلویزیون ؟؟؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      به وسیله یک گیرنده دیگر اقدام به دریافت و پخش شبکه های ایرانی کنید؛ در صورتی که مشکل برطرف شد باید گیرنده فعلی شما مشکل داشته باشد.

  2. احمد

    سلام اطلاعات خوبی بود فقط برای تنظیمات تلویزیون های سامسونگ و سونی بود لطفا راجع به تلویزیون های Lg توضیح دهید. ممنون

  3. پرویز

    مطلب بسیار خوبی بود. از شما سپازگزارم

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . خواهش میکنم خوشحالیم که مفید بوده براتون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *