کمپرسور اسکرول

کمپرسور اسکرول چیست؟ | نحوه عملکرد،مزایا و معایب کمپرسور اسکرول

کمپرسور اسکرول

امروزه کولرگازی یکی از لوازم ضروری هر خانه‌ای است که انواع مختلفی دارد. کولرگازی‌ها از سیکل تبرید پیروی می‌کنند یکی از اجزای اصلی کولرهای گازی کمپرسور است که با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن می‌‌شوند. در کولرهای گازی، انواع مختلفی از کمپرسورها استفاده می‌شود که از لحاظ توان سرمایشی و عملکرد متفاوت هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. ما در این مطلب از سلام‌ بابا در مورد کمپرسور، کمپرسور اسکرول و عملکرد ان توضیح می دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

کمپرسور اسکرول چیست؟

کمپرسور چیست؟

کمپرسور اصلی‌ترین جزء کولرگازی است که وظیفه گردش گاز در سیکل کولرگازی را بر عهده دارد. در کولرهای گازی از دو نوع گاز R22 و R410 استفاده می‌شود. کمپرسور گاز را فشرده می‌کند و با متراکم شدن آن دمایش پایین می‌آید و به مایع تبدیل می‌شود و آن را به کندانسور می‌فرستد و در نهایت این گاز فشرده شده موجب تولید سرما در کولرگازی می‌شود. کمپرسورها با توجه به ظرفیت و اقلیم و نوع دستگاه، دارای انواع مختلفی هستند که در کولر گازی به طور معمول عبارتند از:

  • کمپرسور پیستونی (Reciprocating)
  • کمپرسور روتاری (Rotary)
  • کمپرسور اسکرول (Scroll)

عملکرد کمپرسور اسکرول

کمپرسور اسکرول چیست؟

کمپرسور اسکرول یا کمپرسور حلزونی | ScrollCompressor

Scroll نوع دیگری از کمپرسورهای مورد استفاده در کولرهای گازی است که معمولاً در ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کمپرسور اسکرول برای تراکم حجم بیشتری از گاز و رساندن آن به دما و فشار بالا، نسبت به روتاری کاربرد دارد. مکانیزم داخلی این کمپرسورها از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده که قطعه بالایی ثابت و قطعه پایینی متحرک می‌باشد و حرکت حلزونی متحرک، باعث فشرده شدن گاز بین این دو قطعه شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می‌کند. طراحی پوسته کناری این کمپرسور به‌ گونه‌‌ای است که به ‌طور کامل محفظه را آب‌ بندی می‌کند تا فشرده‌‌سازی گاز بدون وجود هیچ‌ گونه نشتی صورت گیرد و فرآیند فشرده‌ سازی کامل گاز، بدون هیچ‌ گونه مشکلی انجام شود.

مزیت های کمپرسور اسکرول

از مهمترین مزایای این کمپرسورها راندمان بالا، صدای کمتر، مصرف کمتر، قطعات کمتر و طول عمر زیاد آن‌ها می‌باشد. اما قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند البته با توجه به مصرف کم و راندمان بالا به صرفه هستند. کمپرسور Scroll به دلیل داشتن قطعات کمتر و ساختار ساده‌تری که دارد، میزان خرابی کمتری نسبت به دو مدل دیگر دارد و هزینه تعمیرش هم کمتر است. 

نکته: کولرهای گازی با موتور Scroll بیشتر در مناطق حاره‌ای جنوب و فلات مرکزی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای کمپرسور اسکرول

اجزای کمپرسور اسکرول

از کمپرسور اسکرول بیشتر برای طراحی سیستم یخچال، سردخانه، کولرهای گازی، اسپلیت، داکت اسپلیت و چیلرهای مدولار استفاده می‌شود. اما بیشتر در کولرهای گازی ایستاده استفاده می‌شود. همچنین در برندهایی مثل پاناسونیک نیز استفاده می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

تکنولوژی dual inverter

تکنولوژی dual inverter چیست؟ | بهترین کولرگازی dual inverter

تکنولوژی dual inverter امروزه بهبود عملکرد لوازم خانگی با مصرف انرژی کمتر از جمله مهم‌ترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *