مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

امروزه تلویزیون‌ها پیشرفت چشمگیری در عرصه فناوری داشته‌اند به طوری که هر سال با دیدن فناوری و قابلیت‌های به کار رفته در آن‌ها شگفت‌زده می‌شویم. اما گاهی اوقات این نگران برای کاربران ایجاد می‌شود که تلویزیونی که قصد خرید آن را دارم آیا به لحاظ کیفیت تصویر و محتوا دچار مشکل نمی‌شود. ممکن است مشکلاتی مانند ماندگاری تصویر یا سوختگی دائمی را شنیده باشید و نگران این باشید که این گرفتاری‌ها برای تلویزیون شما ایجاد شود. ما در این مطلب قصد داریم شما را با دو مشکل اساسی تلویزیون یعنی ماندگاری تصویر و سوختگی دائم آشنا نماییم و همچنین قصد داریم راه کارهایی به شما معرفی کنیم که از ایجاد این دست از مشکلات جلوگیری نمایید. البته ذکر این نکته ضروری است که مشکل ماندگاری تصویر یا سوختگی دائمی به ندرت در تلویزیون ایجاد می‌شود. در ابتدا بحث را با ماندگاری تصویر شروع می‌کنیم و سپس سوختگی دائمی و توصیه‌های نهایی را مطرح خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

در پایان ویدیوی زیر که تست گیمینگ مستمر پس از 12 ساعت بوده وقوع پدیده سوختگی پیکسل مشهود بوده ولی در کیولد چنین مشکلاتی رخ نخواهد داد که هدف سامسونگ از درست کردن این ویدیو نیز تا حدی به این موضوع مربوط خواهد شد.

video
play-sharp-fill

ماندگاری تصویر

ماندگاری تصویر یا image retention هنگامی اتفاق می‌افتد که یک تصویر پس از نمایش برای مدت طولانی روی صفحه نمایش داده می‌شود. این عارضه به هنگام نمایش محتوا در تلویزیون یا دیدن فیلم یا تصویری که از طریق ورودی وصل شده باشد رخ می‌دهد. در این حالت محتوا نمایش داده شده تغییر می‌یابد. و آنچه باقی می‌ماند، تصویری ضعیف و بی‌کیفیت است. به عنوان نمونه این مسئله زمانی آشکار است که عناصر یک بازی ویدئویی بعد از انجام یک بازی ویدیوی برای مدت طولانی هنوز در بالای برنامه تلویزیونی قابل مشاهده باشند. بحث مشکل ماندگاری تصویر برای آن دست از افرادی حائز اهمیت است که از تلویزیون به عنوان رایانه یا جهت بازی‌ها استفاده می‌کنند؛ و یا به تماشای کانال‌های ورزشی و خبری 24 ساعته به دلیل وجود آگهی‌های استاتیک یا آرم‌ها و لگوها می‌نشینند.

مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

ماندگاری تصویر تصویر چه زمانی اتاق می‌افتد؟

همان‌طور که گفتیم هنگامی عارضه ماندگاری تصویر می‌تواند مسئله و مشکل باشد که شما از تلویزیون به عنوان رایانه شخصی یا به عنوان نمایشگر در بازی‌ها و جلسات اداری از آن استفاده به عمل‌ آورید. همچنین طرح این مشکل هنگام تماشای رویدادهای ورزشی طولانی یا پوشش خبری به دلیل گرافیک استاتیک بسیار مهم است. بنابراین برای افرادی که فقط برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های معمولی را تماشا می‌کنند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چگونه از ماندگاری تصویر می‌توان جلوگیری کرد؟

شما می‌توانید چند کار برای جلوگیری از ماندگاری تصویر انجام دهید:

1- یک تصویر ثابت را برای مدت زمان طولانی نگه ندارید: این شامل آرم کانال یا مثلا بعضی از رنگ‌های RGB که بعضی از کانال‌ها در هنگام تعطیلی کانال می‌گذارند، می شود. اما فقط این مورد را در ذهنتان نگه دارید که تلویزیونتون را روی مکث در طول شب نگه ندارید.

2- از تلویزیون‌تان در حالت چراغ قوه یا مشعل استفاده نکنید: Torch mode نام مستعار داده شده به تلویزیون است که به معنی تنظیم نور و روشنایی و کنتراست بالا است. هر چقدر روشنایی تلویزیون بالاتر باشد امکان رخ دادن احتباس تصویر بیشتر است. یک رنگ روشن به معنی یک شارژ بالاتر در سلول، حرارت بیشتر و پوشش فسفری سریع‌تر است.

3- از ویژگی تغییر پیکسل استفاده کنید: اگر به مدت طولانی از تلویزیون‌تان استفاده نمی‌کنید این ویژگی را فعال کنید و البته اگر شما از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر یا بازی استفاده می‌کنید این گزینه را غیر فعال کنید چون امکان دارد در وسط بازی تلویزیون تشخیص دهد که شما از آن استفاده نمی‌کنید و تغییر پیکسل رخ دهد و گیم اور شوید.

4- در 200 ساعت اول با احتیاط از تلویزیون استفاده کنید: شما در ساعات اولیه سعی کنید کمتر تلویزیون را در تصاویر ثابت نگه دارید چون فسفر(مواد درخشان) در یک مجموعه پلاسمای جدید بیشتر تحریک کننده و شکننده هستند. البته بسیار کم پیش می‌آید که این مشکل به‌وجود آید.

نکات مهم در خصوص ماندگاری تصویر

در این قسمت توجه شما را به چند نکته جلب می‌نماییم:

1- تنظیم حداکثر تنظیمات “کنتراست” به طور کلی خطر ایجاد ماندگاری تصویر و سوزاندن دائمی در هر دو تلویزیون LCD و OLED را افزایش می‌دهد.

2- هرچقدر درخشندگی صفحه را در تلویزیون OLED روشن‌تر کنید، ماندگاری تصویر بیشتر خواهد بود.

3- تلویزیون‌هایی که دارای پنل IPS هستند بیشتر در معرض ماندگاری تصویر قرار می‌گیرند. البته بدانید که همه تلویزیون‌های دارای پنل IPS به یک میزان عارضه ماندگاری تصویر را ندارند.

4- تلویزیون‌های با پنل VA عملاً عاری از ماندگاری تصویر هستند. به عبارت دیگر، مشکل ماندگاری تصویر را ندارند.

5- تلویزیون‌های OLED نوع دیگری از تلویزیون‌ها هستند که می‌توانند ماندگاری تصویر داشته باشند و در برخی مواردی خیلی نادر به سوختگی دائم هم دچار شوند. در اینجا نمی‌توان گفت که تلویزیون OLED همانند تلویزیونی است که پنل IPS دارد زیرا برخلاف تلویزیون‌های دارای پنل IPS، تلویزیون‌های OLED دارای عملکرد و قابلیت ویژه‌ای در سیستم عامل تلویزیون هستند که هدف آن کاهش میزان ماندگاری تصویر و به صفر رساندن آن است.

سوختگی دائم

مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

در این وضعیت قسمتی از تصویر صورت دائمی در پس‌زمینه‌ محتوای در حال پخش باقی می‌ماند. به عبارت دیگر، سوختگی در تلویزیون، آسیب دائمی صفحه ‌نمایش است که با نشان دادن تصویری از قبل ایستاده و ماندگار شده برای مدت طولانی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، اگر تلویزیون دارید که 24 ساعت شبانه روز اخبار یا فوتبال تماشا می‌کنید. احتمالاً با سوختگی آرم کانالی (مانند شبکه خبر) که برنامه را در آن نگاه می‌کنید مواجه گردید. در این حالت آرم یا لگوی آن کانال بر روی صفحه نمایش شما به صورت دائمی و طولانی نشان داده می‌شود. حتی اگر کانالی دیگری را نگاه کنید و بدتر از آن حتی اگر تلویزیون را خاموش کرده باشید.

سوختگی دائم در کدام تلویزیون‌ها ممکن است ایجاد شود؟

برخی از کارشناسان معتقد هستند که تلویزیون‌های که دارای صفحه نمایش organic light emitting diode هستند در معرض سوختگی دائم قرار می‌گیرند. اما آن دست تلویزیون‌هایی که صفحه نمایش standard liquid crystal مانند تلویزیون QLED به ندرت این مشکل را تجربه خواهند کرد.

تفاوت مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

Burn- in یا سوختگی به صورت دائمی رخ می‌دهد این در حالی است که ماندگاری تصویر حالت موقتی دارد. ماندگاری تصویری زمانی اتفاق می‌افتد که وقتی تصویری نمایش داده می‌شود بعد از آن که نمایش تصویر به اتمام می‌رسد، قسمت‌هایی از تصویر به طور موقت بر روی صفحه نمایش می‌چسبند. Burn in در صفحه‌های CRT و پلاسما بیشتر اتفاق می‌افتد. یا به عبارتی بهتر در صفحه نمایش‌هایی اتفاق می‌افتد که از فسفرها برای ایجاد تصویر در تلویزیون یا مانیتور استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توان مشکل burn-in یا image retention را برطرف کرد؟

واقعیت این است که اگر در صفحه نمایش OLED با مشکل burn-in مواجه گردید، با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شوید. بنابراین بهترین شرط برای شما این است که از این کار اجتناب کنید؛ اما چطور؟

هر دو شرکت سونی و ال جی به CNET گفتند که بهترین راه برای جلوگیری از سوختگی یا ماندگاری تصویر در تلویزیون‌های آن‌ها جلوگیری از ایجاد تصاویر استاتیک است. به عنوان مثال از توقف و مکث یک فیلم یا بازی در حال پخش به مدت چندین ساعت و یا چند روز پرهیز نمایید.

توصیه‌ی مهم

اگر متوجه ماندگاری تصویر شدید، نگران نباشید. احتمالاً اگر برنامه‌ای یا محتوایی دیگر تماشا کنید، این مشکل پس از مدتی به‌تنهایی از بین می‌رود. به طور کلی توصیه ما به شما در مورد مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی تلویزیون این است:

1- میزان روشنایی را پایین بیاورید مخصوصاً در محتواهایی که ماندگاری تصویر ایجاد می‌کنند. برای این کار می‌توانید سطح روشنایی در تلویزیون ال جی (بخش OLED Light) و در تلویزیون سونی (بخش Brightness) کاهش دهید.

مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

2- یکی دیگر از راه‌کارها این است که حالت Cinema به جای حالتVivid انتخاب نمایید.

3- تقریباً تمام تلویزیون‌های OLED دارای تنظیمات کاربر هستند تا احتمال مشکلاتی از قبیل burn in را کاهش دهند. این تنظیمات در تلویزیون سونی Pixel Shift و در تلویزیون ال جی Screen Shift نامیده می‌شود. این تنظیمات بیشتر در مواردی ظاهر می‌شود که تلویزیون برای مدت طولانی روشن و بدون استفاده مانده باشد.

4- برای اینکه با مشکل ماندگاری تصویر موجه نگردید روزانه قابلیت رفرش سازی را فعال نمایید. در تلویزیون سونی این قابلیت Panel Refresh نامیده می‌شود. این در حالی است که در تلویزیون ال جی Pixel Refresher نام گذاری شده است. LG همچنین دارای قابلیت Refreshher Daily Pixel است.

مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

کارایی آن این است که هنگامی که کاربران بعد از تماشای محتوایی بیش از چهار ساعت تلویزیون را خاموش می‌کنند، به طور خودکار فعال می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک شخص امروز 3 ساعت و روز قبل 2 ساعت ( که در کل بیش از 4 ساعت است) تلویزیون تماشا نماید. به هنگام خاموش شدن تلویزیون، قابلیت Refresher Daily Pixel به طور خودکار اجرا می‌شود، با مسائل احتمالی ماندگاری تصویر برخورد نماید و زمان کار خود را دوباره تنظیم کند.

5- با شروع به کار تلویزیون‌های ال جی سال 2018، ویژگی یا قابلیتی جدید برای جلوگیری از سوختگی به نام ‘Logo Luminance Adjustment’ به کاربران و طرفداران تلویزیون ال جی معرفی شد. این قابلیت به ‌گونه‌ای طراحی شده است که به طور خودکار تصویری استاتیک مانند آرم یک کانال را بر روی صفحه نمایش تشخیص می‌دهد و پس از دو دقیقه، شروع به کاهش میزان روشنایی آن در حدود یک دقیقه و نیم می‌نماید. پس از آن باید آرم 20 درصد کم رنگ تر شود.

مشکل ماندگاری تصویر و سوختگی دائم در تلویزیون

همانطور که خاطر نشان کردیم این نوع مشکلات به ندرت اتفاق می‌افتند پس با خواندن این مطلب و آشنایی با توصیه‌های مطرح شده جای نگرانی وجود ندارد. البته در مدل‌های جدید و سری evo oled سعی شده تا حدی با افزودن قابلیت‌های مختلف از وقوع چنین مواردی جلوگیری شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 4.3]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

7 نظر

  1. مهدی

    یعنی خرید oled رسما پول ریختن داخل سطل اشغال هست

  2. زرا

    سلام خسته نباشید
    تلویزون روی لوگو ثابت مونده و بعد از هر چند ثانیه خاموش روشن میشه لطفا میشه راهنمایی کنید

    • سردبیر

      سلام و درود
      با سرویس کار مشورت کنید تا تلویزیون رو به صورت میدانی بررسی کند

  3. بابک

    سلام خسته نباشید من تلویزیون ال جی اولد مدل ۲۰۱۶ دارم آرم شبکه آونگ و پی ام سی روش حک شده از طرف شرکت ۵بار بولتن تصویر رو انجام دادن و هیچ فرقی نکرده آیا کار دیگه ای میشه انجام داد؟

    • رضا سعیدی

      سلام و درود بر شما
      موضوع که برای شما هم پیش اومده تنها می‌توان از راه نزدیک در مورد آن نظر داد. حل کردن مشکل فقط از طریق تنظیمات خود تلویزیون در صورتی که قابل حل باشه انجام بدید.
      موفق باشید

      • علیرضا

        سلام میخواستم یک تلویزیون برای گیم سفارش بدم که پنل VA داشته باشه میشه معرفی کنید قبلا ی p1 شیائومی گرفتم خیلی خوبه

        • fariba

          سلام دوست گرامی پیشنهاد می کنم مطلب https://www.salambaba.blog/8002/the-best-gaming-tvs/ رو حتماً بخونید همچنین می تونید با کارشناسان و مشاوران ما در فروشگاه سلام بابا تماس بگیرید تا بهتر شما رو راهنمایی کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *