ساندبار چیست

ساندبار چیست؟ | بهترین راهنمای خرید ساندبار

ساندبار چیست؟

احتمالا شما هم اسم Sound bar را شنیده‌اید اما نمی‌دانید دقیقا ساندبار چیست و چه استفاده‌ای دارد و برای چه کسانی و در چه شرایطی مناسب است. در واقع ساندبار یک سیستم صوتی جدید است. ما در این مطلب از سلام‌ بابا سعی کردیم جواب تمام سوالات بالا را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. همچنین به شما کمک می‌کنیم که یک مدل ساندبار خوب و متناسب با تلویزیون‌تان را انتخاب کنید، پس این راهنمای خرید ساندبار را از دست ندهید.

ساندبار چیست؟

ساندبار چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

ساندبار یک سیستم صوتی است که کیفیت بالایی از صدای تلویزیون را بدون نیاز به فضای زیاد، پیچیدگی و هزینه زیاد ارائه می‌دهد و بلندگوها و صدای تلویزیون شما را تقویت کرده و صدایی چند برابر تلویزیون را به شما ارائه می‌دهد.

دلیل ابداع ساندبار

ساندبارها وجود خود را مدیون تلویزیون‌های صفحه تخت با ضخامت کم هستند. این تلویزیون‌ها با صفحه نمایش باریک تصویری شفاف را تولید می‌کنند و دارای بلندگوهای کوچک هستند که در بعضی موارد، قدرت و کیفیت صدای آن‌ها بالا نیست و خیلی کم پیش می‌آید که آن‌ها یک صدای قانع کننده و عالی از یک انفجار، تصادفات ماشین و یا ضرب و شتم که در فیلم‌های مورد علاقه‌تان وجود دارد را به شما ارائه دهند. بلندگوهای تلویزیون نه تنها کوچکتر هستند بلکه تقریبا همیشه صدا در آن‌ها در جهت اشتباه با هدف و یا به سمت پایین یا پشت تلویزیون پخش می‌شود و با این وضع جای تعجب نیست که همه چیز خارج از تمرکز باشد.

ساندبار چه استفاده ای دارد؟

ساندبار چیست: هدف یک ساندبار، فراهم کردن یک تجربه صوتی است که کاربر احساس کند در نزدیک به تصویر واقعی، برنامه تلویزیون پخش می‌شود. تولید کنندگان تجهیزات از انواع روش‌ها برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنند و تقریبا شما هر مدل ساندباری را انتخاب کنید بدون شک صدایی بهتر به نسبت بلندگوهای تلویزیون را ارائه می‌دهد. ساندبارها به دلیل محبوبیت بیش از حد در سال‌های اخیر بیشتر تولید شده و طرفداران زیادی را پیدا کرده‌اند و همچنین مدل‌های متنوعی از آن‌ها تولید شده است.

شکل و ظاهر ساندبار

طراحی و ظاهر sound bar

ساندبار شامل چند بلندگو است که یک استریو یا صدای فراگیر را فراهم می‌کند. برخی از ساند بارها یک ساب ووفر جداگانه همراه دارند که برای تولید باس عمیق که بر شدت و کیفیت صدای فیلم و موسیقی می‌افزاید، استفاده می‌شود و تقریبا همه ساندبارها که با تقویت کننده‌های قوی ساخته شده‌اند در تمام طول اجرا فعال هستند.

تا این جا بخوبی به سوال ساندبار چیست جواب دادیم اما ما در اینجا فقط ساندبارهای self-powered را بررسی کردیم چونکه این مدل‌ها چیزی است که 99.9% درصد مردم خواهان آن هستند. در هنگام خرید شما بیشتر شرکت‌های تولید کننده سیستم صوتی را برای یک ساندبار بررسی می‌کنید. انتخاب یک ساندبار که توسط همان شرکت سازنده تلویزیون شما ارائه شده قطعا یک آرایش بهتر و کامل‌تر و مزیت‌های سازگار‌تر با تلویزیون شما را دارد. اما شاید برخی افراد برای کیفیت صدای عالی قصد خرید ساندبار از شرکتی را داشته باشند که فقط سیستم‌های صوتی را تولید می‌کند.

مکان مناسب برای قرار دادن ساندبار

برای دانستن اینکه ساندبار را کجا قرار دهید، بیشتر افراد بلافاصله تصمیم خود را به دو گزینه محدود می‌کنند اگر تلویزیون شما روی دیوار نصب شده، ساندبار را درست در زیر تلویزیون با یک ظاهر منظم نصب کنید اما توجه کنید که سیم برق و کابل‌های اتصال باید پنهان باشند. از سوی دیگر اگر تلویزیون شما روی یک میز قرار داده شده است شما می‌توانید ساندبار را در جلو تلویزیون و روی میز قرار دهید. برای این کار توجه داشته باشید که اندازه میز شما با ساندباری که خریداری می‌کنید، متناسب باشد. همچنین شما باید اندازه گیری کنید فضای بین صفحه نمایش تلویزیون تا سطح میز چقدر است و همچنین ارتفاع ساندباری که تهیه می کنید را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که ساندبار جلو سنسور ریموت تلویزیون قرار نمی گیرد.

مکان قرارگری ساندبار

بعضی از ساندبارها می‌توانند دارای بلندگوهایی رو به جلو و یا بلندگوهای رو به بالا طراحی شده باشند. ساندبارها در طیف گسترده ای از اندازه ارائه می‌شوند و از یک اندازه خیلی گسترده که تقریبا حدود 152 سامنی‌متر طول دارد تا اندازه کوچک موجود هستند. انتخاب یک اندازه مناسب برای اندازه اتاق شما، به اندازه و ظاهر تلویزیون و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. قبل از رفتن برای خرید چند عکس از تلویزیون‌تان بگیرید تا بتوانید ساندبار مورد نظر خود و اندازه و رنگ آن را با تلویزیون‌تان مقایسه و بررسی کنید تا ایده بهتری برای خرید و مکان قرار دادن ساندبار پیدا کنید.

ویژگی‌های مهم ساندبار

یک ساندبار خوب باید تعدادی ویژگی خاص را داشته باشد که در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت؛ همچنین پیشنهاد می‌کنم برای خرید بهترین ساندبارهای موجود در بازار به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه فرمایید.

1- استریو یا صدای فراگیر 

ساندبار صدا را خیلی بهتر از بلندگوهای تلویزیون، پشتیبانی می‌کند و با قابلیت‌های صوتی که دارد شبیه استریو است که صدای کانال‌ها را در سمت راست و چپ شما تولید می‌کند، اما صدای آن‌ها با کمک بلندگوهای بزرگتر بسیار بلندتر خواهد بود و با کمک تقویت کننده‌ها، بسیار واقعی‌تر و دلرباتر است. این سیستم‌ها معمولا با دو بلندگو یا حتی سه بلندگو در سمت چپ و راست و مرکز پشتیبانی می‌شوند و با کمک قابلیت دالبی دیجیتال می‌تواند یک صدای گسترده و همه‌جانبه با جلوه‌های صوتی دقیق‌تر و با تمام جزئیات را ارائه دهد.

استریو یا صدای فراگیر در ساندبار

ساندبارها معمولا دارای برچسب سیستم 2.1 یا 4.1 هستند که برای صداهای گسسته اختصاصی در هر کانال و برای ایجاد یک میدان صوتی سه بعدی استفاده می‌شوند. در تعدادی از ساندبارها صدا از بلندگوهایی با یک نوع پرتو خاص برای برگشتن صدا از دیوار استفاده شده که گوش شما را فریب می‌دهد، به طوریکه شما فکر می‌کنید که بلندگوها در تمام دور و اطراف شما وجود دارند. اگر شما کسی هستید که متکی به تلویزیون بوده و از تلویزیون زیاد استفاده می‌کنید و تمام برنامه‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌های مورد علاقه‌تان را در تلویزیون تماشا می‌کنید، شما به یک ساندبار با قابلیت دالبی دیجیتال نیاز خواهید داشت.

2- هوشمند بودن ساندبار

صدایی که به صورت بلند از بلندگوهای تلویزیون شما دریافت می‌شود زیاد هیجان‌انگیز نیست اما در تعدادی از ساندبارها خلاقیت‌های صوتی وجود دارد که در آن‌ها با وجود بلندگوهای بزرگتر صدای بازیگران خیلی طبیعی‌تر و واضح‌تر خواهد بود و ویژگی‌هایی برای تقویت مکالمه اضافه شده که باعث ایجاد صدای بلندتر شده و آن‌ها را ترکیب کرده و پخش می‌کند.

زمانی که در حال تماشا کردن تلویزیون با یک صدای متوسط هستید و ناگهان با پخش یک آگهی بازرگانی صدا اوج می‌گیرد و این چیزی است که همه ما تجربه کردیم و حالا در بیشتر ساندبارها تکنولوژی برای اطمینان از اینکه آگهی‌های بازرگانی نسبت به نمایش موسیقی یا مکالمه بلندتر پخش نشود قرار داده شده است و ساندبار بطور اتوماتیک میزان صدا را تنظیم می‌کند و یکی دیگر از ویژگی‌های جالب آن حالت آخر شب است که حجم بالای صدا در صحنه‌های خاص از برنامه‌های در حال پخش را کاهش می‌دهد و احتمال ندارد صدای تلویزیون مزاحمتی برای کسی که در اتاق کناری خوابیده است، ایجاد کند.

امکانات ساندبار

3- صدای تقویت شده برای پخش موسیقی

ساندبارها بیشتر برای تقویت صدای تلویزیون استفاده می‌شوند. اما با محبوبیت موسیقی‌های آنلاین و پخش آن‌ها، تعجب‌آور نیست که حالا بسیاری از ساندبارها نیز قابلیت اتصال بی‌سیم را دارند. بلوتوث قرار داده شده در سیستم شما اجازه می‌دهد که موسیقی‌هایتان را به آسانی از گوشی‌های هوشمند و کامپیوترتان به آن انتقال دهید و از آن فقط برای شنیدن موسیقی‌های دلخواه‌تان با کیفیت بی‌نظیر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از ساندبار به برنامه‌های پخش آنلاین موسیقی نیز متصل شوید و آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را از طریق اینترنت پخش کنید. همچنین ساندبارها دارای پورت USB هستند و شما می‌توانید فلش یا هاردتان را به آن وصل کرده و آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را روی ساندبار پخش کنید.

کیفیت صدای تقویت شده در ساندبار چیست؟

4- انواع اتصالات در ساندبار

در هنگام انتخاب یک ساندبار مطمئن باشید که شما  یک کابل اتصال و مختص آن هم برای تلویزیون و دیگر اجزای آن بگیرید. دو راه اساسی برای اتصال یک ساندبار به سیستم شما وجود دارد که معمول‌ترین راه آن استفاده از تلویزیون‌تان به عنوان یک مرکز سوئیچینگ است. به این صورت که شما دستگاه بلو ری خودتان، کابل، ماهواره و کنسول‌های بازی را به تلویزیون متصل می‌کنید و سپس صدا را از تلویزیون به ساندبار منتقل می‌کنید. این یک روش ساده است که به شما امکان می‌دهد به طور همزمان سیگنال‌های صوتی و تصویری را تغییر دهید. زمانی که شما ورودی تلویزیون را تغییر می‌دهید به طور معمول به یک کابل اتصال صوتی دیجیتال بین تلویزیون‌تان و ساندبار نیاز خواهید داشت.

انواع اتصالات در ساندبار

کابل اپتیکال یا HDMI

هر تلویزیون HD و 4K دارای یک خروجی اپتیکال است و تقریبا هر ساندباری هم یکی دارد. دومین راه، اتصال یک کابل HDMI به عنوان یک راه برای دریافت کیفیت صدای بالا از تلویزیون شما به ساندبار است. تعداد زیادی از ساندبارها شامل اتصالات HDMI هستند و آن به این معنی است که شما می‌توانید از پخش BLU-RAY خود و یا جعبه کابل High def به طور مستقیم به ساندبار متصل شوید.

5- امکان کنترل ساندبار با استفاده از ریموت تلویزیون

هنگامی که ساندبار در حال راه‌اندازی است شما معمولا می‌توانید از ریموت تلویزیون‌تان برای کنترل وولوم یا حجم صدای آن استفاده کنید. اکثر تلویزیون‌ها با ریموت رسیور می‌توانند کنترل شوند و برای کنترل ساندبار باید دستورات تلویزیون خودتان را یاد بگیرید. بیشتر ساندبارها شامل حداقل یک ریموت معمولی هستند و بیشتر اپ‌های رایگان که دنلودشان هم بسیار راحت است، به شما اجازه استفاده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت را به عنوان یک کنترل از راه دور می‌دهند. یعنی شما با دانلود یک اپلیکیشن روی گوشیتان می‌توانید تلویزیون و ساندبار را با گوشی خود کنترل کنید.

ریموت کنترل ساندبار

نتیجه گیری

در ابتدای تولید، ساندبارها به عنوان یک واکنش به صدای ضعیف و بدون کیفیت تلویزیون‌ها ایجاد شدند. اما اخیرا به جزوی از تلویزیون‌ها تبدیل شده‌اند. یک ترکیب کاربرپسند با عملکرد راحت و آسان در بسیاری از مدل‌های ساندبار وجود دارد و با وجود تلویزیون‌های جدید با طراحی و ضخامت کم هر کسی به یک ساندبار یا سیستم صوتی نیاز دارد. به این نکته توجه داشته باشید که خرید ساندباری که با تلویزیون‌تان هم برند باشد بسیار بهتر است و کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

حتما ببینید

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون و تنظیمات آن

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون امروزه دریافت صدای با کیفیت بالا حتی از خود آن …

2 نظر

  1. محمد

    سلام وقت بخیر . ساندبار ال جی SJ3 انتخاب مناسبی است . شما می توانید امکانات این مدل را داخل سایت بررسی کنید https://www.salambaabaa.com/SBP-2960/ موفق باشید .

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . ساندبار ال جی SJ3 انتخاب مناسبی است . شما می توانید امکانات این مدل را داخل سایت بررسی کنید https://www.salambaabaa.com/SBP-2960/ موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *