سیستم عامل webOS چیست؟

سیستم عامل webos چیست؟ بررسی سیستم عامل تلویزیون ال جی

سیستم عامل webOS چیست؟

در ابتدا سیستم عامل‌های موبایل با پیشرفت‌های کمی در تلویزیون به کار برده می‌شد. اما امروزه تقریبا هر برند یک سیستم عامل را برای محصولات خودش به کار می‌برد که کاملا پیشرفته هستند. ما در این مطلب در مورد سیستم عامل webOS که شرکت ال جی از سال 2013 آن را خریده است و در تلویزیون‌های خود به کار برده است، با جزئیات کامل برای شما توضیح خواهیم داد که امیدوارم مفید واقع شود. پس تا انتها با سلام‌بابا همراه باشید.

سیستم عامل webOS چیست؟

اچ پی وب او اس (HP WebOS) یک سیستم عامل تلفن همراه بر پایه هسته لینوکس است. وب او اس در ابتدا توسط شرکت پالم توسعه داده شد و پس از پیوستن به هیولت پاکارد توسط این شرکت گسترش یافت. نام رسمی آن بدون W بزرگ و به شکل webOS است ولی شکل WebOS بیشتر به کار میرود. اين نام معنايي بسيار جالب دارد و سيستم عاملي تحت وب را در ذهن به نمايش می‌گذارد. نسخه‌های مختلفی از این سیستم عامل بر روی تلفن‌های همراه پالم و اچ پی به بازار عرضه شده است. در نهایت در سال ۲۰۱۳ ال جی ناجی این سیستم عامل شد و آن را برای استفاده انحصاری در تلویزیون‌های خود خریداری کرده و تاکنون نیز آن را بسیار توسعه داده است. آخرین نسخه از این سیستم عامل با نام WEB OS 3.5 شناخته می‌شود که جدیدا معرفی شده است.

نسخه جدید سیستم عامل webOS:

نسخه WEB OS 3.0 در سال گذشته جایگزین WEB OS 2.0 شد. اما به دلیل سخت افزارهای موردنیاز، تلویزیون‌های قدیمی این شرکت قادر به آپدیت نبودند و نسخه  WEB OS 2.0 جای خود را به WEB OS 3.0 نداد. این سیستم‌ عامل جدید که نتیجه سال‌ها تجربه‌‌ تیم webOS است، یکپارچه، ساده و غیرپیچیده است. به گفته ال جی، استفاده از این سیستم عامل در کنار فناوری‌هایی که ما در محصولات خود به کار گرفتیم باعث می‌شود تا محصولات آینده ما ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد و خلاقانه ای داشته باشند و از آخرین فناوری‌های مربوط به وب و دسترسی به آن نیز بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های سیستم عامل WebOS

سیستم عامل webOS چیست؟

سیستم عامل webOS در بیشتر تلویزیون‌‌های هوشمند ال‌ جی به کار برده شده و تجربه تلویزیون هوشمند را خیلی آسان نموده و راحتی استفاده از آن، جستجوی محتوا، مشاهده و ارتباط با دیگر دستگاه‌ها و حتی روند آغاز نصب را بسیار راحت کرده است. برای بار اول که تلویزیون هوشمند ال ‌جی را روشن می‌کنید، شخصیت متحرکی به نام  پرنده لوبیایی (BeanBird) روی صفحه ظاهر می‌شود و به شما کمک می‌کند روند نصب اولیه را به آسانی انجام دهید. سیستم‌عامل webOS می‌تواند سریع تشخیص بدهد که چه زمان و چه نوع دستگاه خارجی به تلویزیون متصل شده و به شما فهرستی از گزینه‌های مرتبط با همان دستگاه را پیشنهاد می‌دهد.

دسترسی سریع به برنامه‌ها 

صفحه اصلی یا همان لانچر، یک منوی چپ به راست و قابل پیمایش است که در قسمت پایین صفحه تلویزیون، نمایش داده می‌شود و یکی از قابلیت‌های خاص webOS است. لانچر، جابه‌جایی میان برنامه‌ها و محتوای تلویزیون را بسیار آسان کرده است. این به بینندگان امکان می‌دهد تا همزمان فیلم تماشا کنند، بازی کنند و هنگام دانلود محتوا یا جستوجو، وب‌گردی کنند بدون اینکه لازم باشد دوباره به صفحه اصلی برگردند.

دسترسی راحت به برنامه‌های مورد علاقه‌تان

سیستم عامل webOS چیست؟

تیم تولید webOS در ازمایشگاه سیلیکون ال‌ جی منوی منحصربه‌فرد را به عنوان سرویس پیشنهادی به برنامه‌ها اضافه کردند. این سرویس، برنامه‌های تلویزیونی پرطرفدار، برنامه‌هایی که تماشا کردن آن‌ها را از دست دادید و همین طور ویدئوهای با کیفیت را هم پیشنهاد می‌کند.

فروشگاه محتوایی ال جی سیستم عامل webOS

سیستم عامل webOS ال‌ جی دسترسی به مرکز دانلود ال‌ جی را (LG Store) که مرکزی جامع از برنامه‌های کاربردی است، ممکن می‌کند. این مرکز، به کاربران امکان می‌دهد تا مواردی که بیشتر دیده یا دانلود شدند و در پلت ‌فرم تلویزیون هوشمند در دسترس هستند را ببینند و در صورت تمایل دانلود کنند، مثل برنامه‌های تلویزیونی و جدیدترین بازی‌ها. حالا یعنی در مدل‌های جدید این تلویزیون‌ها، فروشگاه محتوای تلویزیون‌های هوشمند ال ‌جی از ظاهری بسیار زیبا‌تر برخوردار شده و کاربر با ورود به این فروشگاه به هیچ وجه در بین دسته‌بندی‌‌های مختلف سردرگم نمی‌شود. برای مثال سریال‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و برنامه‌ها همگی در دسته‌های مخصوص خود به صورت رایگان یا پولی قرار گرفتند.‌ که می‌توانید به هر کدام از آن‌ها به صورت دلخواه دسترسی داشته باشید.

ریموت کنترل جادویی ال جی

ريموت كنترل بسيار ساده به نظر می‌رسد، كمی سنگين‌تر از ريموت كنترل‌هاي معمولي است كه سبب می‌شود هنگام استفاده حس بهتری داشته باشيد. شما می‌توانيد این ریموت کنترل را شبيه موس در هوا حركت دهید و هر بخشی كه می‌خواهید را در تلويزيون خود انتخاب كنيد و برای برخی منوها حتی نياز به اين كار هم نيست و با استفاده از اسكرول قرار گرفته در آن مي‌توانيد منوهای مختلف را زير و رو كنيد تنها نكته منفی در مورد اين ريموت جادويی زمانی است كه شما از آن به جای كيبورد استفاده می‌کنید. البته تنها راه هدايت اين تلويزيون استفاده از اين ريموت كنترل نيست، با توجه به استفاده مكرر مادون قرمز در موبايل‌های ال جی، این شرکت اپلیکیشنی ساخته كه در نوع خود بسیار جالب است، با اين اپليكيشن تلويزيون‌های هوشمند ال جی قادر خواهند بود بوسیله موبایل ال جی کنترل شوند.

سیستم عامل webOS چیست؟

نسل جدید ریموت کنترل ال جی برای webOS

ال‌جی در نسل جدید ریموت کنترل‌ تلویزیون‌‌های هوشمند خود، پد شماره‌ها را مجددا اضافه کرده که در نقل مکان نشانگر ماوس هم می‌توانند به کاربر کمک کنند. کنترل تلویزیون‌‌های ال ‌جی شکل و شمایل شبیه‌تری به ریموت‌‌ها پیدا کرده و کار کردن با آن نیز راحت‌تر شده است. از لحاظ طرز کار، این ریموت از اشاره (کلیک)، اسکرول (حرکت عمومی یا افقی)، حسگر‌ها و تشخیص صدا کاملا پشتیبانی می‌کند و کمک می‌کند تا به کمک کنترلر بتوان یک ویدیو را بر روی تلویزیون تماشا کرد، موردی را جستجو کرد، برنامه‌ای را باز یا موسیقی را پخش کرد. ریموت کنترل این سیستم‌ عامل یکی از بی ‌نقص‌ترین‌ها در بین تلویزیون‌‌های هوشمند است که کار کردن با آن نیز پس از مدتی بسیار آسان‌تر می‌شود.

سیستم عامل webOS چیست؟

سیستم عامل webos چیست‌؟

در نسخه‌ی ۲ پلتفرم Webos حالا شروع به کار این تلویزیون بسیار سریع‌تر شده و اکنون این سیستم‌عامل ۶۰ درصد نسبت به نسخه‌ی قبل سریع ‌تر بارگزاری می‌شود. در واقع نسخه ۲ این سیستم‌ عامل در بحث سرعت پیشرفت زیادی داشته و حالا عملکرد‌های مختلف، بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبل پیش روی شما آماده می‌شوند. ال‌ جی برای اینکه این سرعت بیشتر رو قابل لمس‌تر کند، افزایش سرعت ۷۰ درصدی حرکت از صفحه‌ی خانگی تلویزیون هوشمند به یوتیوب را مثال می‌زند. ظاهرا افرادی که از WebOS استفاده میکنند از ظاهر حال حاضر این دستگاه راضی هستند و رابط کاربری این سیستم‌ عامل را به همین شکل که هست می‌پسندند. به همین دلیل، ال‌ جی تلاشی در جهت تغییر این رابط کاربری نکرده و تنها سعی کرده تا ویژگی‌های کاربردی جدیدی رو به آن اضافه کند. از دیگر خوبی‌های رابط کاربری WebOs 2.0 می‌توان به منوی دسترسی سریع (Quick access) اشاره کرد که از بخش بالایی نمایشگر قابل دسترس است.

سیستم عامل webOS چیست؟

سیستم عامل webOS 3.5

تلویزیون‌های هوشمند از سال 2013 توانستند راه خود را به خانه‌های ما پیدا کنند. تا پیش از این تلویزیون‌هایی را شاهد بودیم که با اتصال فلش، کابل و یا انواع اتصالات گوشی و کامیپوتر می‌توانستند نام هوشمند را به خود بگیرند! اما امروزه شاهد این هستیم که تلویزیون‌های موجود در بازار می‌توانند به راحتی همانند یک کامپیوتر و موبایل برای ما کارایی داشته باشند.

وب او اس در ابتدا سیستم عامل تلفن‌های هوشمند بوده و بعدها ال جی آن را از شرکت hp خریداری کرد و در اصل سال 2013 ال جی ناجی این سیستم عامل شد و آن را برای استفاده انحصاری در تلویزیون‌های خود خریداری کرده و تاکنون نیز آن را بسیار توسعه داده است. در نهایت در سال 2015 شاهد ورود اولین تلویزیون‌های ال جی بودیم که از این سیستم عامل بهره می بردند و حال نسخه 3.5 این سیستم عامل در تلویزیون‌های 2017 این شرکت به کار برده شده و ما در این مطلب قصد داریم کارایی‌های این نسخه از سیستم عامل webOS را برای شما توضیح دهیم. Webos را می‌توان به سادگی جزو بهترين تجربه‌های استفاده از تلويزيون هوشمند دانست، شايد پيش از اين نيز با خود فكر كرده بوديم كه يك تلويزيون هوشمند بايد اينگونه باشد، ساده و راحت در كنار كمي طنز و اين چيزی است كه به نظر می‌رسد ال جی به آن دست پيدا كرده است. برای اطلاع از قیمت و ویژگی تلویزیون‌های هوشمند ال جی به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه نمایید.

webOS 3.5

همانطور که از ورژن این سیستم عامل پیداست یک اپدیت اصلی نیست اما هنوز ویژگی‌های جدیدی نظیر تنظیمات جادویی صدا، دکمه‌های میانبر روی ریموت، «Magic Link» و پشتیبانی از ویدیو 360 درجه را دارد. سیستم عامل webOS 3.5 ال جی یکی از امن‌ترین سیستم عامل‌های تلویزیون در دنیا به شمار می‌رود که در این زمینه گواهی‌های متعددی نیز از مراجع مختلف مانند Common Criteria گرفته است و این موضوع می‌تواند برای کاربرانی که همواره نگرانی‌هایی درباره امنیت حریم خصوصی خود در دستگاه های متصل به اینترنت دارند اطمینان خاطر ایجاد نماید.

در WEB OS 3.5 نوار وظیفه به صورت طولی در تلویزیون نمایش داده می‌شود. یک هاب جدید برای نمایش ورودی‌ها مانند HDMI در نظر گرفته شده است. این سیستم عامل با تمامی پخش‌کننده‌های آنلاین مانند Netflix، Amazon، YouTube و Google Play TV سازگاری کامل دارد. همچنین فروشگاه یا سرور اختصاصی ال جی نیز در اختیار کاربران قرار داده شده است.

ویژگی‌های سیستم عامل webOS 3.5

  • برای اولین بار، تلویزیون‌های UHD ال‌ جی محصول سال ۲۰۱۷ به کلید اختصاصی نت‌ فلیکس روی کنترل از راه دور مجهز شدند. بنابراین، کاربران می‌‌توانند به راحتی تلویزیون را روشن کرده و با فشار یک دکمه نت‌ فلیکس یا آمازون را اجرا کنند. جدیدترین تلویزیون‌‌های ال‌ جی از آخرین نسخه نت‌ فلیکس برخوردارند که دسترسی آسان به این سرویس را مستقیما از طریق صفحه‌ اصلی امکان‌ پذیر می‌کنند.
  • شما همچنین می‌توانید دکمه‌های شماره (1، 2، 3 و غیره) را برنامه‌ریزی کنید تا به عنوان یک میانبر برای هر برنامه‌ای که تعریف می‌کنید عمل کنند.
  • ال جی می گوید که تراشه سیستم سریعتر در WebOS 3.5، تلویزیون را 40 درصر سریع تر می‌کند. تراشه جدید بلوتوث بر روی صفحه وجود دارد که (LG را از Broadcom به MediaTek تغییر می‌دهد)، که سرعت و محدوده را بهبود می‌بخشد. متاسفانه نتیجه این انتقال این است که ریموت جدید بر روی تلویزیون پیش فرض webOS کار نمی‌کند و بالعکس.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های که در webOS 3.5 LG برجسته شده ‘تنظیمات جادویی صداست’. این ویژگی از طریق میکروفونی که در ریموت قرار داده شده، استفاده می‌کند. این همان تکنولوژی است که در بعضی گیرنده‌ها اجرا می‌شود.
  • 360-degree videos: اگر شما تجهیزاتی برای ضبط فیلم‌های 360 درجه ای دارید، می‌توانید گوشی هوشمند خود را به یک تلویزیون webOS 3.5 متصل کنید و از این فیلم‌ها در یک صفحه نمایش بسیار بزرگتر لذت ببرید. برای آن از ریموت استفاده کنید. همانطور که ممکن است حدس بزنید، به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌ها و فیلم‌های 360 درجه را با کشیدن ریموت جادویی خود مشاهده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در عمل با دکمه غلتکی کنترل، كنترل شوند. برخی از برنامه‌های موجود تجربه‌های مشابهی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال برنامه LittlStar در Apple TV. در سال 2017، LG تنها سازنده برای پشتیبانی از چهار فرمت ( HDR10، Dolby Vision، HLG و HDR پیشرفته توسط Technicolor) بود. webOS 3.5 برای این کار آماده شده است، بنابراین شما می‌توانید از محتوایی در هر چهار فرمت و از طریق HDMI لذت ببرید.
  • Magic Link” یک ویژگی جدید است که به شما اطلاعات بیشتری در مورد بازیگران در صحنه و یا برنامه مورد نظرتان می‌دهد و این قطعا نیاز به تایپ کردن و جستجو دارد. همچنین می‌تواند اطلاعات مربوطه مانند فیلم‌های مرتبط یوتیوب را ببینید. Magic Zoom برای پشتیبانی ضبط است (نیاز به هارد دیسک یا USB دارد) و به این معنی است که شما می‌توانید روی یک قسمت از ویدیویی که به آن علاقه دارید زوم کنید و تنها آن قسمت را ضبط کنید‌. قابلیت زوم در تلویزیون‌های 2016 نیز موجود است اما این مورد گزینه‌ای برای ضبط جدید است. ال‌جی webOS 3.5 محافظت عالی از نصب برنامه ارائه می‌دهد و با روند تحقیق خیلی دقیق امضای دیجیتال از نصب برنامه‌های کاربردی تأییدنشده ممانعت به عمل می‌آورد. سرور فروشگاه اینترنتی LG App Store فرایند ایجاد امضای دیجیتال را بازبینی می‌کند تا اطمینان حاصل کند برنامه‌های کاربردی نصب‌شده در webOS 3.5 فقط از LG App Store دانلود شده‌اند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.3]

حتما ببینید

اندروید تی وی

اندروید تی وی چیست ؟

اندروید تی وی  اندروید تی وی قادر به انجام چه کارهایی می باشد؟ آیا واقعاً ارزش …

29 نظر

  1. [email protected]

    سلام چگونه بیاد بفهمیم ک تلوزیون خریداری کردیم فورکی هست یا نه تلوزیون کیوند 80.سپاس
    فراوان

    • fariba

      سلام دوست گرامی بله تلویزیون QNED 80 فورکی هست برای اطلاعات بیشتر در باره تلویزیون 4K به مطلب بهترین تلویزیون 4K مراجعه کنید. لینک مطلب پیوست است.
      https://www.salambaba.blog/62732/best-4k-tv/

  2. فرزاد

    باسلام تلویزیون بنده مدلUH65200GI هستش حالا میخوام برنامه هایی مثل ایمیل یا برنامه های روزمره رو نصب کنم ولی توی اپ استور هیچکدوم رو نداره.لطفا واضح راهنمایی بفرمایید که چطور دانلود کنیم اونارو??

    • سردبیر

      سلام و درود
      در سیستم عامل webOS برای استفاده از چنین برنامه هایی باید از نسخه وب آن استفاده کنید. چون امکان دانلود برنامه هایی که روی آپ استور آن نباشد وجود ندارد.
      »» اضافه کردن برنامه جدید به تلویزیون هوشمند
      پیروز و سربلند باشید

    • فرزاد

      لطفا برای ما که بلد نیستیم واضح تر توضیح بدین

      • سردبیر

        سلام و عرض ادب
        چه بخشی نیاز به توضیحات بیشتر دارد دوست عزیز؟!

        • وحید

          سلام تلوزیون ک خریداری کردم کیوند 80 موقع روشن شدن مارک الجی روی صفحه نمایش داده میشود .مارک Wobesنداره ممنون میشم راهنمایی کنید

        • fariba

          سلام دوست گرامی
          WebOS سیستم عامل تلویزیون ال جی است و مارک تلویزیون نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *